Gløderør er en del af alle dieselmotorer. De består af hårdt kulstofstål og elektrisk spænding, der får dem til at gløde og afgive varme. Et gløderør er nødvendigt for, at din dieselbil kan starte, da det er en selvantændingsmaskine.

Forbrændingen sættes nemlig i gang gennem en kombination af høj kompression i cylinderen og varme. Det fungerer ved, at der trækkes luft ind i motoren, som komprimeres i cylinderen. Luften komprimeres i en sådan grad, at den når en temperatur på mellem 700 og 900 grader.

For at sikre, at der opnås en tilstrækkelig høj temperatur i en kold motor, bliver der leveret ekstra varme fra gløderørene. Når brændstoffet bliver tilsat, antænder det som følge af den høje temperatur, hvilket får bilen til at starte.

Symptomer på defekte gløderør

Bilens gløderør bliver slidte med tiden, hvilket kan mærkes på bilens evne til at starte. Langt de fleste biler er forsynet med en advarselslampe, der lyser, når rørene opvarmes. Lyser den i længere tid end normalt, er det et tegn på, at de ikke fungerer, som de skal.

Hvis bilens motor ikke starter ordentligt, eller der er behov for, at den bliver forvarmet tre til fire gange før start, at motoren ryger, eller du oplever en reduceret motoreffekt, kan det være tegn på, at bilens gløderør trænger til at blive udskiftet.

Det er ikke muligt at undgå, at der sker slitage på bilens gløderør. De bliver ganske enkelt slidte med tiden, hvilket vil resultere i en langsomt dalende funktion, indtil de til sidst helt stopper med at fungere.

Hvor ofte skal gløderør skiftes?

I og med, at forvarmningssystemet kun bliver brugt, når motoren skal startes, og ellers er slukket, kan det være svært at give et specifikt svar på, hvor lang en levetid bilens gløderør har.

Det afhænger nemlig af flere ting, da det er dit kørselsmønster, der har indflydelse på deres levetid. Hvis du primært kører lange ture i din bil, kan de holde længe, mens en bil, der ofte bliver slukket og startet, vil få brug for at få skiftet gløderør oftere.

Som udgangspunkt skal du dog forvente at skulle skifte gløderør for hver 100.000 kørte kilometer eller hvert andet år. Det afhænger naturligvis af, hvilken af de to ting, der sker først.

Det gamle gløderør kan f.eks. skiftes ud med BOSCH DURATERM. Dette gløderør BOSCH DURATERM har en spænding på 4,4V og en længde på 130 mm. Røret har i øvrigt en monteringsdybde på 28 mm. Gløderøret er egnet til en lang række af biler fra Audi, Bentley, Porsche, Seat, Skoda og VW. Det er nemt og hurtigt at montere dette gløderør.

Test om dine gløderør fungerer

Er du i tvivl om, hvorvidt det er dine gløderør, der er problemet, kan du teste det. Derfor behøver du ikke at skifte dem, før du er sikker på, at der faktisk er problemer.

Hvis du vælger at teste dem, skal du bruge et såkaldt multimeter til at tjekke den elektriske spænding på rørene. Det gør du ved at forbinde den negative pol til gevindet og holde den positive pol mod rørets spids. På multimeteret skal der være angivet kontinuitet. Er der ikke det, så fungerer gløderøret ikke.

Vil din bil ikke starte? Måske er nye gløderør nødvendige
Vil din bil ikke starte? Måske er nye gløderør nødvendige

Previous reading
Sådan får danskerne råd til deres bil
Next reading
4 råd når du ikke vil dumpe køreprøven