Den mest populære bil i 2018

Bilsalget i 2018 var højt, men ikke højt nok til at slå rekorden. Høj beskæftigelse og lavere registreringsafgifter er skyld i, at bilforhandlere ikke behøver at investere hele butikken i marketingstrategier, for køberne kommer mere eller mindre af sig selv. Der blev købt 218.498 biler af danskere i 2018, og af de mange solgte biler, er danskerne helt klare i mælet om, hvilken bil de helst vil have. Mens Volkswagen holdte fast i førstepladsen over de mest populære bilmærker, så var det altså franske Peugeot, der løb med førstepladsen for den mest solgte bil i Danmark. Det drejer sig specifik om den populære 208’er, som danskerne endnu engang var ude efter. Den eftertragtede franske perle fik endnu et godt år, og efterfølgerne i klassementet må endnu engang se Peugeot stryge til tops på ranglisten. Faktisk har 208’eren været den mest solgte bil i Danmark siden 2015, hvor den tog over for Volkswagen Up, der havde siddet tungt på tronen mellem 2012 og 2015. Nu er den franske stjernebil igen på toppen efterfulgt af de 9 ellers populære biler:

  1. Peugeot 208: 8.800
  2. Nissan Qashqai: 7.742
  3. Volkswagen Golf: 6.209
  4. Volkswagen Polo: 5.458
  5. Citroën C3: 5.163
  6. Toyota Yaris: 5.015
  7. Volkswagen Up!: 4.956
  8. Renault Clio: 4.431
  9. Volkswagen Passat: 4.412
  10. Volkswagen Touran: 4.358

kilde – Finans.dk

Hvis du er interesseret i at høre mere om de mest populære biler, diskuterer hvorfor du mener, at det er den ene frem for den anden, så hop ind på Bilgalleri.dk og få en snak med andre bilentutiaster.

Hvorfor Peugeot 208

Det store spørgsmål er selvfølgelig, hvordan den franske bil fastholder den gule førertrøje, som den mest solgte bil i Danmark. Der er tænkt over alle detaljerne på Peugeot 208. Hvad enten det er på det udvendige design med de futuristiske baglygter, det indvendige design med det grafiske instrumentbord og det overordnede udtryk i bilen. Det er en billig bil, der ser dyr ud. Resultatet er en veldesignet bil, der imponerer lige fra første øjekast. Så udseendet og designet af bilen, kan være en af de udslagsgivende faktorer, der får danskerne til at vælge netop denne bil.

208’eren er en klassisk del af Peugeots sortiment, og den har været i produktion i rigtig mange år, og er dermed en velkendt klassiker på de danske veje. Men med det nye design, det stilrene udtryk på ægte fransk manér, har bilen fået en udvendig overhaling af dimensioner. Samtidig er det indvendige i top. Med en stor touchskærm, der kan det meste lige fra navigation til at afspille dine yndlings playlister får du underholdning og praktik i samme omfang. Det er nok på prisområdet, at bilen får sin berettigelse på toplisten over de mest solgte biler i Danmark.

SUV’en er den mest populære biltype

De små biler har fået en lettere overhaling. For 10 år siden var de såkaldte mikrobiler altoverskyggende, og de store biler yt. Nu er det stortset omvendt. De større bilmodeller som SUV/crossover og typiske firmabiler som VW Passat og Mercedes-Benz C-klasse har fået et lille opsving. Salget af SUV’er er faktisk steget fra 17 til 27%, og de store biler har altså genvundet danskernes interesse. Her er det særligt Nissan Qashqai, der trækker læsset for SUV’en. Biler med terrængående egenskaber og firehjulstræk trækker åbenbart mere i danskerne end før.

De store tabere

Hvis der er vindere må der som regel også være tabere. Her har Opel og Renault haft halvsløje regnskaber i forhold til tidligere succes. Særligt Renault har taget et negativt spring på popularitetslisten, der efter flere år med markant vækst gled ned fra en fjerde- til syvendepladsen i 2018. Renault har ikke kunne lukrere på de tidligere populære modeller som Clio og Megane, som var de store indtjenere for det tyske bilmærke. Opel har altid ligget lunt i svinget blandt de mest populære bilmærker. Men nu oplever Opel altså lidt modgang i bilsalget af de ellers storsælgende bilmodeller. Salget i de tre vigtige bilklasser mikro, mini og lille mellemklasse svigter nemlig. Her er modellerne Karl, Corsa og Astra alle kommet lidt op i årene, og der har måske været brug for lidt fornyelse på de klassiske bilmodeller. Der er også nyt fra den anden side af kloden, hvor de sydkoreanske bilmærker, Hyundai og Kia for andet år i træk oplever et lille fald i markedsandele. Det er igen på mikrobilerne i10 og Picanto, at salget halter efter. Danskerne er altså mere til de større bilmodeller end de små.

Dette indlæg blev udgivet i Tips. Bogmærk permalinket.